מערכת COL | יום כ"ח כסלו ה׳תשס״ז 19.12.2006

גינוי לאיראן בהדלקת החנוכייה הלאומית בוושינגטון

"המנורה מאיר את הדרך להילחם ברשע", מזכירת המסחר של ארה"ב הגב' סוזן שוואב אמרה בהדלקת החנוכייה הלאומית בחצר הבית-הלבן ביום שני השבוע. בת לניצולי שואה, היא גינתה את ועידת מכחישי השואה באיראן ■ 2500 איש הגיעו לאליפס בוושינגטון במזג אוויר נאה לאירוע שכלל את תזמורת צבא ארה"ב, זוכי תחרות חיבור טקסט אישי על החג ושלושה חזנים שניאור-זלמן בוימגרטן, ג'פרי נאדל וארי קליין ■ עשרות כלי תקשורת דיווחו וערוץ הרדיו הלווייני העביר שידור חי.  השליח הרב לוי שם-טוב סיפר על פרשת העצים והחנוכייה בסיאטל ופצח בריקוד עם בובת ה'דריידל מאן'  כתב COL בדיווח מלא וגלריית תמונות מאת הצלם רון סאקס
גינוי לאיראן בהדלקת החנוכייה הלאומית בוושינגטון

מאת כתב COL בוושינגטון

כשסטוארד אייזנסטאט שימש כיועצו הבכיר של הנשיא ג'ימי קרטר, חבר ילדות הגיע לבקרו בוושינגטון. זה היה חנוכה וילדי החבר התלוננו שהבירה מלאה באורות צבעוניים ועצי אשוח. "למה אין משהו על חנוכה", הוא שאלו את אביהם שלא ידע מה לענות. עד שהם הגיעו לרחוב פנסילבניה הידוע, במרכז חצר האליפס ובפני הבית הלבן עמד חנוכייה זהובה מוארת לתפארת.

אייזנסטאט הביא את משפחתו להדלקת החנוכייה הלאומית של ארה"ב בטקס חגיגי שנערך ביום שני השבוע. אלפיים חמש-מאות איש תיאמו את בואם מבעוד מועד, בעוד עוברים ושבים נצמדים לגדר וצופים באירוע היהודי המסורתי. הבירה נהנתה ממזג אוויר נאה במיוחד של 73 מעלות. שלג הם כבר לא נראה בחנוכה, התבדחו הנוכחים.

החנוכייה הלאומית נדלקת מאז שנת 1979 וממומנת על-ידי 'ידידי ליובאוויטש באמריקה'. הנשיא רונלד רייגן כינה אותה בנאום ה"נאשונל מנורה". הרב אברהם שם-טוב, שליח הרבי לבית-הלבן, גילה בנאומו כי היה זה אייזנסטאט שהשיג את האישור להציב את החנוכייה. "הוא תמיד מזכיר לי את הדברים שאמרתי לו: לבוס שלי יש את המסר, לבוס יש את הכלים".

תזמורת הצבא האמריקאי בניצוחו של הקולנול תומאס רוטונדי קידמה את הבאים. מבוגרים, צעירים ופעוטים עשו את דרכם לכיסאות כשהם נעזרים ב'מכבים' – תלמידי ישיבה הלבושים במדים אדומים וחנית בידם.

שוטרים בוחנים ושדרנים מדווחים

את האירוע הנחה בקולו הבוטח הרב לוי שם-טוב, שליח חב"ד בבירה ומנהל הוושינגטוני של 'ידידי ליובאוויטש בארה"ב'. רבים רואים בו 'האיש והמוסד' כשהוא מייצג נאמנה את היהדות, הרבי וחב"ד בפני נבחרי העם והתושבים היהודיים. באוהל מאחורי הבמה הוא ורעייתו נחמה קיבלו בברכה את האח"מים. אוהל גדול נוסף מצוייד במאכלי חנוכה עמד מאחורי הקהל.

"זו ההדלקה ה-28 שהגימטריא שלו היא המילה כוח", הרב שם-טוב פותח. "החנוכייה הזו מסמלת את הכוח של המורשת. כשרצינו בהתחלה לשים חנוכייה, זה לא היה פשוט. אבל גם לא מסובך כמו בסיטאל", הוא התייחס לסערה שפרצה בעקבות בקשת השליח המקומי להציב חנוכייה בנמל התעופה של סיטאל. החברה המפעילה סירבה והרב איים לתבוע להוריד את עצי האשוח של חג המולד.

"בשם עמיתי", הרב שם-טוב הוסיף כשצלמי התקשורת מתמקדים בפניו. "אני רוצה להבהיר שלא הייתה שום כוונה למנוע סמלים אחרים. אנחנו רק רוצים לחגוג את הדת שלנו בחופשיות ובצורה שהמדינה הזו מאמינה".

לבמה מוזמנים שני זוכים בתחרות כתיבת חיבור טקסט על חנוכה בכותרת "מה חנוכה אומרת לי". אלכסנדר פלאם הצעיר מקריא מהדף שהוא אוהב את חנוכה בגלל החברים והמשפחה. הוא הדגיש את ה"געלט" שמקבלים ומשחק הסביבון שגם בו מרוויחים "געלט". מזל שהגויים בצדדים לא הבינו את משמעות המילה.

התלמידה שיינא גרובר קראה מתוך חיבורה: "ניסים ממשיכים להתקיים גם היום. אלוקים תמיד עוזר לנו ועומד לצידנו. אם אנו נאמין בו הכל יכול לקרות".

בין לבין עולים לבמה שלושה חזנים ג'פרי נאדל, שניאור-זלמן בוימגארטן וארי קליין בשירי חנוכה, כשהקהל מצטרף במחיאת כפיים. לבמה עולה גם ה'דריידל מאן' – בובת סביבון מחופשת שפוצחת בריקוד עם הרב שם-טוב לקול 'איי האב א ליטל דריידל..'

גינוי פומבי לאיראן

יהודים רבים עדיין נתונים בזעזוע עמוק מהשתתפותם של קומץ חסידי ה'נטורי קרתא' בועידת מכחישי השואה הידועים לשמצה באירוע נשיא איראן מחמוד אחמדינג'אד. "אנחנו צריכים להתעמת עם הרוע ותומכיו, לא חשוב איך הם נראים או איך הם מתלבשים", הרב שם-טוב אמר ברמז.

האורחת המרכזית היא סוזן שוואב, מזכירת המסחר של ארה"ב וחברת הקבינט של הנשיא. היא הגיעה יחד עם הוריה ופותחת בהערכה לרבנים שם-טוב על "טקס הניצחי והחשוב שאתה ואביך מקיימים בעשור האחרון. החנוכייה הזו היא מגדלור שמרחיק אותנו מכוחות החושך ונושאת מסר של סובלנות, שלום וחירות".

בת להורים ניצולי שואה, הגב' שוואב גינתה את איראן והבטיחה שלא יוכלו למחוק את אור התקווה. "המנורה שייכת לכולנו. הוא מביא אור לליבנו ומאיר את הדרך להילחם ברשע. אנשים מוסרים את חייהם על החירות שלנו ואני מבקשת להעריך את נוכחותם של קציני הדת המשמשים בעיראק ואפגניסטן המשתתפים כאן היום".

היא בדיוק חזרה מביקור מוצלח ומתוקשר בסין בה השתתפה במשלחת אמריקאית כלכלית בכירה שייסדה את 'שיחות הסחר בין ארה"ב וסין' – מדינה קומוניסטית שכלכלתה צומחת במהירות. את נאומה היא סיימה, "בשם הנשיא ג'ורג' בוש והגברת לורה בוש אני מאחלת לכם תקופה חנוכה שמח".

שוטרים בוחנים ושדרנים מדווחים
 

את המסר של החג מתבקש לשאת הרב אברהם שם-טוב, יו"ר אגודת-חסידי-חב"ד העולמית ויו"ר 'ידידי ליובאוויטש באמריקה'. "חנוכה היא מצווה הדוגלת בסחר. סחר זה כשכל צמד מעריך מה שיש לשני. ואם יש לו צורך בכך ייעשה עיסקה. החג הזו מופנית כלפי חוץ ואנו מביאים את המסר הזה.

"העולם מבולבל ומחפש חזון והדרכה, תקווה וביטחון. הרבי מליובאוויטש אמר שיש לנו תרומה גדולה לתת לעולם ולהביא עוד אור ולעשות תיקון עולם. נברך את הנשיא שיצליח במילוי משימתו להגן על השלום והחירות ושלוקים ישלח שלום אמת בארצינו הקדושה".

שוטרי יחידת ה'סוואט' עומדים בצדדים ומעניקים אבטחה מקסימלית לאירוע הנערך על קרקע השייכת לבית-הלבן. הם בוחנים בעיניים קפדניות בעת שאחד הנוכחים נעמד בצד ומתנענע בחוזקה בעת תפילת מנחה. בעת החזנים שרו 'מעוז צור', הרבנים שם-טוב ומזכירת הסחר עולים אל המניפה ומדליקים נר שלישי של חנוכה ומנופפים לשלום לקהל הנלהב.

סביבונים מחולקים בחינם וכן סופגניות, לביבות עם רסק תפוחים ושתייה. הקהל מתחיל להתפזר והפועלים מתחילים לפרק את הבמה. אולם רבים נותרים לשבת ומסתכלים על שלושת נרות החנוכה הדולקות על רקע הבית הלבן. הם משוחחים בדממה עם בני משפחה והילדים שמסיימים ללקק את הריבה הנוטפת.

עשרות כלי תקשורת התמקמו בעמדה מיוחדת מאחורי הקהל. ערוץ הרדיו הלווייני XM שלח לאירוע שני שדרנים ומספר טכנאים כדי להעביר את האירוע בשידור חי – מה שהגביר את הפרסומי ניסא לצד הדיווחים בטלוויזיה והתמונות בעיתונות.

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
2.
כל הכבוד!!!!!!!!!!!!!
כ"ט כסלו ה׳תשס״ז
זה ממש קידוש ה גדול
והרבה יישר כח גדול
לוושינגטונים
3.
מצוין
ל' כסלו ה׳תשס״ז
מצוין
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.