מערכת COL
|
יום כ"ג חשוון ה׳תשס״ו
25.11.2005
"אישים מספרים על שלוחים": ראיון עם הרב יהודה דרעי
לקראת כינוס-השלוחים העולמי, המתקיים ממש בימים אלו, אנו מארחים ב-COL, במסגרת המדור "אישים מספרים על שלוחים", את רבו של באר-שבע, הרב יהודה דרעי. לרב דרעי קשר עמוק וחם עם חסידי חב"ד העולם בכלל ועם שלוחי חב"ד בבאר-שבע בפרט.הרב דרעי, בעל חוש ההסברה הידוע המדבר בטוב-טעם ובשפה קולחת, מספר בראיון המיוחד על התרגשותו שלא תשכח ממעמד כינוס-השלוחים לפני מספר שנים ("להיזכר ולהתרגש כל פעם מחדש"), על הקשר בין פרשת וירא לשלוחי הרבי ("מלאכי-השם בדורנו אלו הם שלוחי חב"ד"), על מסירות-הנפש של כל משפחות שלוחי חב"ד ברחבי העולם ("זו מסירות-נפש בהתגלמותה"), ועל שלוחי חב"ד בעירו באר-שבע ("אני לא יודע איך באר-שבע הייתה נראית לולא השלוחים הנפלאים").הראיון המרתק מאת חיים ברון ב'כתבה המלאה'
"קשה לדמיין עולם ללא שלוחי חב"ד". הרב יהודה דרעי
מסירות-נפש בהתגלמותה
"לקראת כינוס-השלוחים הנפתח ממש בימים אלה, אני רוצה לומר תחילה כמה מילים אישיות: זכיתי להשתתף בכינוס-השלוחים בניו-יורק לפני מספר שנים. זה מעמד שקשה לי לשכוח", אומר הרב דרעי בהתלהבות, "למשל, כשראיתי את כל השלוחים עומדים עם דגלי מדינותיהם, חשבתי לעצמי שכל שליח של חב"ד, הוא-הוא המנוע האמיתי של המדינה שלו וכל השלוחים יחד - הם המנועים האמיתיים של כל הגלובוס. אני מסתכל על דגלי המדינות ומזהה מדינות שהחיים שם כל-כך קשים. אבל מסירות-הנפש של השלוחים למען הרבי, זה לא יאומן כי יסופר. אני מכיר אישית כמה שלוחים שבכדי ללכת למקווה-טהרה ביום שישי, הם טסים שלוש שעות!
"וכמובן, אשת-החיל של השליח, אופה את הלחם לא רק בשבת, אלא גם במהלך ימי השבוע. למה? כי היא רוצה שהילדים יוכלו מאכלים כשרים. החיבור של השליח ואשת-החיל עם הילדים, חיילים בצבאות-השם - יוצר חיבור של משפחה נפלאה שהרבי גאה בהם. אני קראתי לא-פעם סיפורים של מסירות-נפש על שלוחים בעולם וכל מי שחושב שהמושג 'מסירות-נפש' חלף מן העולם, אני יכול לומר בוודאות ששלוחי-חב"ד היום - זה מסירות נפש בשיא התגלמותה. וזה, לדעתי, גדולתה האמיתית של תנועת חב"ד בכל העולם".
השגרירות האמיתית
*כיום יש שלוחי חב"ד בכל מקום בעולם. איך הרב מסביר את המהפכה העצומה הזאת?
- "אני לא יכול לתאר ולראות יהודים בכל פינה בעולם שתהיה, ללא שלוחי חב"ד היקרים. כמה פעמים שהגעתי למקומות שונים בעולם ושאלתי יהודים 'איפה השגרירות'? הם ענו לי מיד: 'אתה יודע שהשגריר האמיתי נמצא בבית-חב"ד'... ואני יכול להעיד מעדות אישית על העיר באר-שבע, שם נמצא השליח הנפלא הרב זלמן גרליק. המהפכה היהודית של באר-שבע עצומה וגדולה. באר-שבע לבטח הייתה נראית אחרת ללא כל בתי-חב"ד הפזורים שם".
בשלב זה של הראיון, הרב מקשר בין פרשת השבוע של שבוע שעבר לשלוחים של חב"ד:
"לפני שבוע, בפרשת 'וירא' קראנו על אנשי סדום ועמורה הרשעים. לכולנו מוכר הסיפור בפרשה, על אותה אישה צדקת שהכניסה לביתה את האורח ואז הענישו אותה בני-העיר וכמו שכתוב בפרשה: 'ארדנה נא ואראה כצעקתה'. מפרש רש"י: כצעקתה של אותה נערה מסכנה אשר כל חטאה היה שהכניסה אורח לביתה ומרחו את גופה בדבש ודבורים ומתה בייסורים, עד כדי מסירות-נפש והוא מוסיף: ארדה נא כי צעקתה – השם ירד לשמוע את הצעקות של הנערה.
"שמעתי פעם ששואלים: מה השם היה צריך לרדת כדי לשמוע את צעקתה. אז מילא לפי הפירוש שהדיינים צריכים לראות בעיניהם - אפשר לתרץ. אבל אם הצעקה הזאת הייתה צעקה נכונה ואמיתית, מדוע השם ש'מלוא כל הארץ כבודו' צריך לרדת? יתירה מזו, חוד-החנית של חוקת סדום היה לוט שאף המית את הנערה במיתה משונה וכתוב שביום בו הכתירו את לוט עליהם הכל השתנה וכפי שהפסוק כותב: 'הנה לוט ישב בשער סדום'. כתוב 'ישב', ללא ו.
"מה קרה ללוט באותו היום? לוט רואה באותו היום מלאכים וברגע שרואה אותם 'ויקום לקראתם' והוא מכניס אותם לביתו בכזו מסירות-נפש עד-כדי-כך שכל בני-העיר ההמומים צרו על ביתו ורצו לכלות את יושבי הבית. אבל הוא לא נתן לפגוע באורחים. הסיבה: 'כי באו בצל קורתי'. והשאלה המתבקשת: מה קרה ללוט? משופט מרושע ועד לכזה צדיק שעושה מעשי-חסד נגד כל תושבי עירו? יש הסבר של רש"י שאומר שכנראה הניצוץ החבוי שנשאר לו מבית-אברהם, הודלק. אבל בכל-זאת, היכן הניצוץ הזה היה עד היום?
"אלא, מה שהתחולל בו באותו רגע היה ממש מדהים. לוט רואה מלאכים והוא לא יודע שהם מלאכי-השם והוא מכניסם לביתו. מה שרואים מכאן: כשנותנים ליהודי הזדמנות לבוא במגע עם מלאכי-השם, אפילו שאותו יהודי נמצא בעבר השני ה"י, הוא משתנה".
הדליקו הניצוצות
"וידוע שהתורה היא נצחית: ולכן אני רוצה לומר לאותם שלוחי-השם בימינו, שלוחי חב"ד: אתם מגיעים למקומות הכי רחוקים בעולם. מקומות שהיהודים שם לא יודעים כמעט מה זה יהדות. תדעו שלכל יהודי יש ניצוץ שקיבל מהסבים שלו. גם ליהודי שהתרחק ממש יש ניצוץ יהודי: תנו להם הזדמנות. הם רק רואים אתכם וזה משפיע, כי עצם המפגש הזה כבר מבטיח את התוצאה שאדם יכול להשתנות.
"שלוחי חב"ד, ההצלחה הגדולה שלכם זה שאתם זכיתם לעורר את הניצוצות הכבויים בלב אלפי היהודים. אני רוצה לברך את כל השלוחים, מעל בימה יקרה זו, שתקדשו שם שמים ברבים. ולסיום, אני רוצה לומר את מה שכותב בעל ספר 'חובת-הלבבות': מעלת מזכי-הרבים גדולה יותר מנביא ומזכי הרבים בימינו אלו הם שלוחי חב"ד".
"לקראת כינוס-השלוחים הנפתח ממש בימים אלה, אני רוצה לומר תחילה כמה מילים אישיות: זכיתי להשתתף בכינוס-השלוחים בניו-יורק לפני מספר שנים. זה מעמד שקשה לי לשכוח", אומר הרב דרעי בהתלהבות, "למשל, כשראיתי את כל השלוחים עומדים עם דגלי מדינותיהם, חשבתי לעצמי שכל שליח של חב"ד, הוא-הוא המנוע האמיתי של המדינה שלו וכל השלוחים יחד - הם המנועים האמיתיים של כל הגלובוס. אני מסתכל על דגלי המדינות ומזהה מדינות שהחיים שם כל-כך קשים. אבל מסירות-הנפש של השלוחים למען הרבי, זה לא יאומן כי יסופר. אני מכיר אישית כמה שלוחים שבכדי ללכת למקווה-טהרה ביום שישי, הם טסים שלוש שעות!
"וכמובן, אשת-החיל של השליח, אופה את הלחם לא רק בשבת, אלא גם במהלך ימי השבוע. למה? כי היא רוצה שהילדים יוכלו מאכלים כשרים. החיבור של השליח ואשת-החיל עם הילדים, חיילים בצבאות-השם - יוצר חיבור של משפחה נפלאה שהרבי גאה בהם. אני קראתי לא-פעם סיפורים של מסירות-נפש על שלוחים בעולם וכל מי שחושב שהמושג 'מסירות-נפש' חלף מן העולם, אני יכול לומר בוודאות ששלוחי-חב"ד היום - זה מסירות נפש בשיא התגלמותה. וזה, לדעתי, גדולתה האמיתית של תנועת חב"ד בכל העולם".
השגרירות האמיתית
*כיום יש שלוחי חב"ד בכל מקום בעולם. איך הרב מסביר את המהפכה העצומה הזאת?
- "אני לא יכול לתאר ולראות יהודים בכל פינה בעולם שתהיה, ללא שלוחי חב"ד היקרים. כמה פעמים שהגעתי למקומות שונים בעולם ושאלתי יהודים 'איפה השגרירות'? הם ענו לי מיד: 'אתה יודע שהשגריר האמיתי נמצא בבית-חב"ד'... ואני יכול להעיד מעדות אישית על העיר באר-שבע, שם נמצא השליח הנפלא הרב זלמן גרליק. המהפכה היהודית של באר-שבע עצומה וגדולה. באר-שבע לבטח הייתה נראית אחרת ללא כל בתי-חב"ד הפזורים שם".
בשלב זה של הראיון, הרב מקשר בין פרשת השבוע של שבוע שעבר לשלוחים של חב"ד:
"לפני שבוע, בפרשת 'וירא' קראנו על אנשי סדום ועמורה הרשעים. לכולנו מוכר הסיפור בפרשה, על אותה אישה צדקת שהכניסה לביתה את האורח ואז הענישו אותה בני-העיר וכמו שכתוב בפרשה: 'ארדנה נא ואראה כצעקתה'. מפרש רש"י: כצעקתה של אותה נערה מסכנה אשר כל חטאה היה שהכניסה אורח לביתה ומרחו את גופה בדבש ודבורים ומתה בייסורים, עד כדי מסירות-נפש והוא מוסיף: ארדה נא כי צעקתה – השם ירד לשמוע את הצעקות של הנערה.
"שמעתי פעם ששואלים: מה השם היה צריך לרדת כדי לשמוע את צעקתה. אז מילא לפי הפירוש שהדיינים צריכים לראות בעיניהם - אפשר לתרץ. אבל אם הצעקה הזאת הייתה צעקה נכונה ואמיתית, מדוע השם ש'מלוא כל הארץ כבודו' צריך לרדת? יתירה מזו, חוד-החנית של חוקת סדום היה לוט שאף המית את הנערה במיתה משונה וכתוב שביום בו הכתירו את לוט עליהם הכל השתנה וכפי שהפסוק כותב: 'הנה לוט ישב בשער סדום'. כתוב 'ישב', ללא ו.
"מה קרה ללוט באותו היום? לוט רואה באותו היום מלאכים וברגע שרואה אותם 'ויקום לקראתם' והוא מכניס אותם לביתו בכזו מסירות-נפש עד-כדי-כך שכל בני-העיר ההמומים צרו על ביתו ורצו לכלות את יושבי הבית. אבל הוא לא נתן לפגוע באורחים. הסיבה: 'כי באו בצל קורתי'. והשאלה המתבקשת: מה קרה ללוט? משופט מרושע ועד לכזה צדיק שעושה מעשי-חסד נגד כל תושבי עירו? יש הסבר של רש"י שאומר שכנראה הניצוץ החבוי שנשאר לו מבית-אברהם, הודלק. אבל בכל-זאת, היכן הניצוץ הזה היה עד היום?
"אלא, מה שהתחולל בו באותו רגע היה ממש מדהים. לוט רואה מלאכים והוא לא יודע שהם מלאכי-השם והוא מכניסם לביתו. מה שרואים מכאן: כשנותנים ליהודי הזדמנות לבוא במגע עם מלאכי-השם, אפילו שאותו יהודי נמצא בעבר השני ה"י, הוא משתנה".
הדליקו הניצוצות
"וידוע שהתורה היא נצחית: ולכן אני רוצה לומר לאותם שלוחי-השם בימינו, שלוחי חב"ד: אתם מגיעים למקומות הכי רחוקים בעולם. מקומות שהיהודים שם לא יודעים כמעט מה זה יהדות. תדעו שלכל יהודי יש ניצוץ שקיבל מהסבים שלו. גם ליהודי שהתרחק ממש יש ניצוץ יהודי: תנו להם הזדמנות. הם רק רואים אתכם וזה משפיע, כי עצם המפגש הזה כבר מבטיח את התוצאה שאדם יכול להשתנות.
"שלוחי חב"ד, ההצלחה הגדולה שלכם זה שאתם זכיתם לעורר את הניצוצות הכבויים בלב אלפי היהודים. אני רוצה לברך את כל השלוחים, מעל בימה יקרה זו, שתקדשו שם שמים ברבים. ולסיום, אני רוצה לומר את מה שכותב בעל ספר 'חובת-הלבבות': מעלת מזכי-הרבים גדולה יותר מנביא ומזכי הרבים בימינו אלו הם שלוחי חב"ד".
הוסף תגובה
0 תגובות