בלי ביטחון, דחס נורא, מעולפים: "כל שנה איכשהו מצליח לשרוד"
שני האסונות האזרחיים שאירעו לאחרונה בישראל, בקרב הציבור החרדי, במירון ובקרלין, גרמו בקרב רבים להעלות את השאלה האם ראוי לשנות את צורת ההתנהלות של ההתכנסויות ההמוניות בחצרות חסידים.
אמש פרסמנו כאן באתר COL קריאות של שני עיתונאים חסידי חב"ד, צבי טסלר מקריית מלאכי ומענדי גרוזמן מכפר חב"ד, בנושא. גרוזמן כתב: "מה שקורה בחגי תשרי ב-770, מרכז חב"ד בניו יורק, חייב לעבור שינוי דחוף". טסלר קבע: "עם כל הכאב, כשאין דרך בטוחה לעשות זאת, עדיף לנסוע עם הילד במועד אחר בשנה, ולא להיכנס לספק פיקוח נפש".
>> מה שקורה בתשרי ב-770 חייב לעבור שינוי דחוף
תגובות רבות התקבלו במערכת האתר מאת הגולשים. הנה כמה עדויות מרכזיות:
אחד הגולשים כתב: "מנסיון של כמה שנים בתשרי, אני כבר לא נכנס יותר לאזור המכונה "מכבסה" (החלק הקדמי של 770, בעת התפילות המרכזיות). אין שם יכולת לעמוד במקום אחד מפני הצפיפות והגלים האנושיים. המקום שם צפוף ביותר וכשיש דחיפות וגלים של מאות מאחוריך אתה פשוט עף קדימה או שאתה נדרס ח״ו. המצב שם, בעיקר לצעירים, קרוב לסכנת נפשות היל״ת. איכשהו עוברים כל שנה עם כמה מעולפים וזהו, אך אי אפשר לסמוך רק על הנס, חייבים שינוי לפני שיהיה מאוחר".
אימא ממרכז הארץ כתבה: "סוף סוף, הגיע הזמן שיתעסקו עם הבעיה הזאת, תודה לכם COL. אני שנים שולחת את הבנים שלי עם לב רועד בכל שנה, פוחדת עליהם בתוך הזאל הצפוף. חושבת עליהם מסתובבים ברחובות עוינים, ומתגוררים בבניינים שכורים מלאים עוינים, שהרבה פעמים גם התחוללו בהם תגרות אלימות. אף אחד לא לוקח אחריות. הלוואי שמשהו ישתנה בבקרה, בבטיחות ובהשגחה על הבחורים הצעירים האלה".
בחור מאחת הישיבות פירט: "יש מספר דברים מסוכנים בתשרי ב-770. 1. הפירמידות המאולתרות בהתוועדויות ובשמחת תורה בזאל הגדול. 2. הדוחס בזאל הקטן במה שמכונה 'ברכת הבנים'. 3. הדוחס בזאל הגדול בראש השנה, יוכ שמחת תורה. 4. אין כמעט שוטר או איש ביטחון בכניסה".
סכנת נפשות של ממש!!!
אז כך מתבצר בעיות
לסיכום : גלות כולם רואים את הסכנה אך אין לאף אחד רצון לעשות משהו
ב770 לעומת זאת הפרענצס הם בסהכ 4 -3 קומות שעשויות ממוטות עץ ענקיות שמוברגות בחוזקה לספסלים כבדי משקל מעץ מלא וברזלים ומתחת לפרענצס אין מוטות ברזל עם חלל אלא כפי שצינתי זה בנוי כפרמידה כשבתוכה נמצאים ספסלים כך שזה לא יכול לקרוס.
ישנה בעיה אחרת אולי שהיא הצפיפות שחוץ מהרחבה אין דרך לטפל בה. יש לציין שבשנים האחרונות הת' מינץ שיחי מקים את האוהל שעי 770 ועי כך נמנעת הצפיפות ביום יום של תשרי אך עדין זה לא פותר את הבעיה ברהש יוכ סוכות ושמחת
כמויות ה"הצלה" הן רבות עוד יותר מבעזרת הגברים.
בנות נדחסות בשורה הראשונה כאידיאל ומתעלפות גם בתפילות יום חול. שזה דבר שדורש טיפול חינוכי בארגוני הבנות והתיכונים.
אולם בהתוועדויות ראש השנה ושמחת תורה ובהדלקת נר חנוכה, אין אפשרות להיות חלק מבלי לסכן את עצמך.
מותר להיות גם בני אדם ולא לדחוף ולגרום צער לזולת בשם ה'חסידשקייט' המעושה והמאוסה
אני מכיר מישהו אישית שמתי שהרבי נכנס פעם הראשונה אחרי הסטרוק מרוב הדחיפות קרה לו אותו דבר כמו מירון היו עליו 10 איש כמעט מת
חלק אחד ייסע לראש השנה ויוכ
החלק השני ייסע לסוכות
שאר הפתרונות שעולים פה בתגובות יירחק היום עד שיגיעו למעשה בפועל
ב. גם חוצפה ש'ההכנסת אורחים' לא עושה סדר ברחוב (למשל שהכושיים לא יקחו סמים)
והשאלה האם כעת אחרי שהיו שני ארועים כושלים מפורסמים אחד במירון והשני בגבעת זאב, האם כעת זה אותו מצב או לא, יש עניין שהנס צריך להיות בחשאי, (ולכן אלישע אמר לגחזי שלא יאמר כלום כאשר שלח אותו להחיות את הילד) אבל עכשיו הזרקורים מופנים לכל המקומות שיש שם דחיפות ופירמידות.
וכן יעקב אבינו אמר לבניו "למה תתראו"...
עובדה היא שהתחילו לדבר על זה ולכתוב על זה.
עד עכשיו הי'ה מצב של "שומר פתאים ה'" אבל כעת רבים עוסקים בעניין הזה.
אני לא מבין בעניינים רוחניים, ואני רק מציב את השאלה.
כנראה שגם אמרו כדאי רבי שמעון לסמוך עליו בשעת הדחק. עד שארבעים וחמשה אנשים שלמו על כך בחייהם.
אין הבדל בין 770 למירון
הרה"ח (אז הת') מנחם מענדל הכהן הענדל נפל מספסל באיזור הבימה, ועליו אנשים נוספים, עד שאיבד את ההכרה. כשהוציאו אותו הוא כבר היה שחור ל"ע. האנשים שם צעקו לרבי בדמעות He is daed. הרבי הסתכל והיה מאוד רציני. בסופו של דבר לאחרי פעולות החייאה, הנ"ל התעורר לחיים ,בדרך (או אולי כבר בתוך) לבית הרפואה
כיום הוא המנהל של כל אשל ב770
אלא מאי? יש שרואים ב770 מצב אידיאלי שלא רואים את בעל הבית.
ח"ו סדר, ח"ו משמעת, ח"ו קבלת עול....שמישהו יגיד לי מה לעשות? הוא הרי זיע"א/משיחיסט (מחק את המיותר)....
"בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה"..
לא ראוי להעלות דברים כאלו
ישנו וידאו של הרבי בחלוקת כוס של ברכה (אם אני לא טועה) אומר למישהו להפסיק לדחוף, והוא המשיך, לאחר מכן הרבי צעק עליו שיצא לבחוץ (הרבי אמר עוד דברים שאני לא זוכר).
בקיצור זה לא חדש. זה גם נובע משכרות של הבחורים (שמח"ת וסוכות) ששם המצב מחמיר עם מכות ודחיפות על כלום
זה לא חכמה להאשים את אשל והוועד שדואגים במסירות ממש לכל האורחים!!!
האם משהו חושב שזה הגיוני שמגיעים כאלף בחורים בגלל לחץ חברתי?
או בגלל שאין להם מה לעשות בבית?
לא מצאו מקום לשליחות בחו''ל?
בחור שמגיע ל'רבי' (ולא לתשרי) מתנהג כמו בן אדם לא דוחף לא נוסע למנהטן ( אגב הסכנות הרוחניות בתשרי הם לא קטנות מהסכנות הגשמיות)לא יהי נורא בכלל אם לנו = השלוחים בארץ הקודש קצת עזרה מהתמימים אני מבטיח שהם יהנו גם בלי חתימה בדרכון
זה דברים שבטוח גורמים לאסון, חוסר אהבת ישראל, ואי כבוד אחד לשני. בטח זה לא עושה נחת לרבי. קחו לתשומת ליבכם.
לצערי ולדאבוני, חלק ניכר מהתלמידים ירדו ברוחניות בצורה דרסטית (חוץ מה"חסידישע" שנשארו בתמותם).
במהלך כל השנה הנהלת הישיבה היו צריכים להשקיע בבחורים ולהוציא אותם מהבוץ שנכנסו אליו בחודש תשרי.
מצער לכתוב על כך, אך זו המציאות!
הרבי כתב כמה פעמים שלפני שבאים צריכים הכנה נאותה והכוונה וזה ממש לא המצב בחלק ניכר מהמקומות. והתלמידים ללא השגחה נופלים ויורדים ברוחניות (כמעט בלתי אפשרי לעקוב אחר כל תלמיד ותלמיד, זה לא כמו הזאל בישיבה שזה מקום סגור ויש פיקוח לפי ערך).
הפיתרון, לדעתי הוא להגביל את כמות הנוסעים לתשרי! לא יותר מ-4 בחורים מכל שיעור (סה"כ 12 בחורים בישיבה).
זה גם יהווה פיתרון מצוין לצפיפות האיומה והמסוכנת.
חי בסרט..
ב. רק לאחר 'הכנה' / מבחן אצל אחד מצוות הישיבה על מאמר בע"פ וכדומה יוכלו לטוס (ואם יהיה הרבה בחורים אז רק אחרי מבחן/הכנה יכנסו להגרלה על אישור לטוס)
יחד עם זאת כדאי להבהיר, שאינו דומה 770 למירון.
הסיבה העיקרית היא, היות ורחבת התפילה ב770 היא ישרה.
לכן גם אם תהיה שם נפילה (ויש, זה קורה), לענ"ד היא לא יכולה להוביל למה שקרה במירון.
אבל שוב, רק מומחים צריכים להחליט.
כפי שהזכירו בתגובות, אולי 'המסביב' דווקא יותר בעייתי. כמו הדירות הרחוקות והרעועות, שנמצאות באיזורים של 'אינשי דלא מעלי', בעדינות.
אני באופן אישי שכבתי פעם תחת ערימה של אנשים כתוצאה ממפולת אנושית במהלך ההקפות. ב"ה בסוף חולצתי, אבל היום אני יודע שזה יכול להסתיים אחרת...
חייב שינוי דחוף!!!
הפיתרון הוא. לחבר כמה ישיבות ביחד בארץ. לדוגמא
קרית גת מגדל כפר חב״ד שבחודש תשרי בגלל שכמות הבחורים היא נמוכה להיות בישיבה אחת. ככה גם לבחורים יש הזדמנות להכיר בחורים אחרים ומשפיעים מישיבות אחרות.
ולעשות תוכנית מיוחדת לתשרי בארץ. עם רבנים שלוחים וכו.
כמו ישיבת קיץ
אני אישית אחרי התשרי הראשון שלי ,כבר לא נכנס לתוך הדוחק
והחום , והריבים שזה יוצר בין אנשים וחלילה איזה אסון שיקרה לא נתעורר
מתפלל כבר כמה תישרים במינינים שמחוץ ל 770 מנסה להכנס
לדברים לדברים חשובים כגון ברכת הבנים וכו... אבל לא נכנס עד הסוף
חיבים שיהיה פתרון לעינין .