מערכת COL | יום ג' טבת ה׳תשע״ה 25.12.2014

הרב בלוי סופד לרב מונדשיין: 'כבר בגיל 22 זיהיתי את כשרונו'

הרב טוביה בלוי מספר בשיחה מיוחדת ל-COL על החוקר החב"די המפורסם הרב יהושע מונדשיין ע"ה, שהלך השבוע לעולמו: "הרב יהושע ע"ה הצליח להעמיד את חסידות חב"ד במקום של כבוד במחקר ההיסטורי והחב"די בפרט" ● וגם: כך החלה ההיכרות הראשונה בין השניים, לפני ארבעים ושש שנה הרב יהושע מונדשייןהרב לוין סופד לרב מונדשיין: "גדול חוקרי חסידות חב"ד בדורנו"
הרב בלוי סופד לרב מונדשיין: 'כבר בגיל 22 זיהיתי את כשרונו'
"בעל כישרון עצום וידע רב". הרב בלוי (צילום: אלי סגל, המבשר). בעיגול: הרב מונדשיין

משה בן חיים

"
הרב יהושע מודנשיין ע"ה היה בעל כישרון עצום וידע רב, כל כולו היה מסור להפצת המעיינות והצליח לעשות זאת בתוך כל החוגים", כך אומר הסופר והמשפיע הרב טוביה בלוי בראיון מיוחד, יממה לאחר פטירתו של החוקר החסידי הרב מונדשיין ע"ה.

"אציין במיוחד", הוא ממשיך, "את ספרו 'אוצר מנהגי חב"ד'. בהרבה מחקרים, 'אוצר מנהגי חב"ד' היה 'בית' ליהודי שמתעניין במנהגים. בנוסף למנהגי חב"ד, הכניס מנהגים שונים, איך כולם נוהגים. זה דבר שמעשיר וזה מוצא חן בעיניי ציבורים נוספים ומוסיף ידע רחב.

"יש בספר דברים נפלאים. כל מי שכתב או כותב מנהגים, לא יכול שלא לצטט אותו. הוא הביא שערים לכל מיני מקומות ואין ספק שזה דבר שמפיץ המעינות ומקרב הגאולה. הרב מונדשיין ע"ה, בחיבוריו ובמחקריו, הכניס את החסידות ואת הגישה של חב"ד והרבי בכל מקום.

"אמר לי פעם הרב יהושע בעצמו, שהיו 'שפיץ-חסידים' ששאלו אותו: 'למה הכנסת בספר מנהגים של אחרים ולא רק של חב"ד?' אני חושב שזה דווקא חשוב, בגלל הסיבות שפירטתי לעיל.

"הרב יהושע זכה לפרסם דברים חדשים שלא התפרסמו מעולם, כמו מאמר בפרסום ראשון שהוציא לאור 'אל תצר את מואב' של האדמו"ר האמצעי עם כל העומק הוא הדפיס אותו מכתב-יד לראשונה, הוסיף מראי מקומות וכו'. הוא לקח את המעיין בכבודו ובעצמו והוציא אותו החוצה".

כך נוצר הקשר

הקשר בין הרב בלוי לרב מונדשיין החל בשנת תשכ"ט. "הוא היה בן 22 ואני ערכתי אז את 'בטאון חב"ד'. ר' יהושע שלח אליי מאמר ופרסמתי אותו מיד. ציינתי אז בביטאון, שזה אחד מ'הכוכבים הצעירים' שעולים בשמי הספרות החב"דית.


(צילום: אלי סגל)

"כשהייתי בן שבעים, לרגל יום הולדתי כתב לי איך הדבר נתן לו חיזוק להמשיך בדרך הזו, בכתיבה. הוא היה אדם מאוד רציני ומאופק ובמכתב השתפך כלפיי בצורה רגשנית. במהלך השנים, הוא כתב חקר ופרסם דברים יפים.

"היה לו את האמת שלו והיה קנאי בצורה יוצאת דופן לעניינים שהאמין בהם. היתה לו נאמנות אמיתית, וקביעות. הוא היה דקדקן בדעת הרבי".

אבדה גדולה לעולם הספרות החב"די

מוסיף הרב בלוי: "פטירתו היא אבדה גדולה לחב"ד ולספרות החב"דית. לאחר הסתלקותו אפשר לומר שהצליח להעמיד את חב"ד במקום של כבוד במחקר ההיסטורי והחב"די בפרט. היה אדם מוכשר מאוד, בעל כישרון וידע עצום, ותפס מקום של כבוד בחוגים נרחבים מאוד. תמיד ידעו שהוא איש חב"ד מובהק הוא ניצל את ידיעותיו ומעמדו לטובת הרבי וחב"ד".

דידן נצח

ערב חג הספרים וזו הזדמנות לשוחח עם הרב בלוי גם על עניין זה. "לכאורה, המשפט היה לא רק על הספרים, אלא על מגוון נושאים: הרכוש של הרבי הריי"צ - למי בכלל שייך כל 770? הספרייה של הרבי הריי"צ - פרטית או של החסידים? ולכאורה מה נקודת הקשר בין הרבי נש"ד והחסידים? השאלה הייתה יותר כללית ורחבה על עצם הקשר בין הרבי לחסידים והחסידים לרבי. כמו שהרבנית אמרה את המשפט הידוע: הרבי והספרים שייכים לחסידים. הספרים היו פה פרט.

"נשאלת השאלה איך ה' טבת הפך ל'חג הספרים'? הרי כל העניין היה על כל הקשר בין הרבי לחסידים? התשובה היא, מי שלומד ההקדמה של אדמוה"ז בתניא, מבין את התשובה, מהו העניין של לימוד מתוך הספר. בספר שכתבתי 'נר למשיחי', הסברתי את העניין.

"ההבדל בין לימוד בספרים, או להגיע לרבי ולשמוע ממנו בעצמו. שיטת חב"ד מאופיינת בדגש דווקא ללמוד מהספרים. האדמוה"ז מסביר בהקדמה לתניא, למה כתב הספר, וכך גם מובן מדוע נקרא ה' טבת 'חג הספרים'.

"הרבי אמר על ה' טבת, שהקשר בין רבי לחסיד, זה דרך הלימוד שלו, לימוד תורתו זו הנקודה המיוחדת והקשר של חסיד לרבי וקיום הוראותיו. ואת זה צריך לקחת למעשה בפועל, לקראת יום הבהיר ה' טבת".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.