הרב שמעון אייזנבאך | יום ז' אייר ה׳תש״פ 01.05.2020

מדוע הרבי הורה להפסיק את שירת מרדכי בן דוד בפאראד

האם הרבי בירך על עץ הדובדבנים, מה לחש הרבי לרב יעקב יהודה הכט בתהלוכה, מה חשף הפתק של התוכניה, ולמה זכתה מנהלת מיזם קולנועי גדול בבת • רבה של שכונת השחמון באילת, הרב שמעון אייזנבאך, עם פרק נוסף של זיכרונות - מיוחד למגזין שישי של אתר COL • והשבוע: הפאראד של תשמ"ג
מדוע הרבי הורה להפסיק את שירת מרדכי בן דוד בפאראד
מרדכי בן דוד שר בפני הרבי (צילום ארכיון)

בשבוע שעבר כתבתי שהרבי יצא מחדרו לברך על ברכת האילנות אל מול עץ הסרק הניצב בחזית 770.

העירוני כמה וכמה שיש שם או שהיה שם עץ של דובדבנים וכנראה שהרבי בירך עליו. אינני זוכר שגדלו דובדבנים בחצר הקודש, אך בין המעירים ישנם כמה שמעידים שאף אכלו דובדבנים מאותו עץ שגדל שם. חשוב לציין את העובדה הזו,  כי אז בעצם הרבי בירך על עץ פרי ולא על עץ סרק.

יתכן שאותו עץ חדל לתת פרי למרות שהיה מלבלב, ויתכן שיש ללמוד מכך שמברכים על עץ פרי אף שאינו נותן פרי בפועל.

כמו כן ביררתי אצל אחד הקרובים לקודש, שעשרות שנים לא מש מבית חיינו, ואמר לי שמעולם לא שמע שבליובאוויטש בירכו ברכת האילנות - והסבירו זאת שרק היוצא בימי ניסן והזדמן לו לראות מברך, אבל אין זו ברכה שיש לחפש אחריה. וצ"ע.

בימים אלו נערכים ההכנות לשמחת הרשב"י בל"ג בעומר - ואני חוזר לאחור עשרות שנים, לשנת 'הקבוצה' שלי בתשמ"ג, שבה נערך הפאראד ביום ראשון, לכבוד ל"ג בעומר.

באותה שנה ביקשו מהזמר ר' מרדכי בן דוד לבוא ולשיר. בתחילה לא אבה להגיע, שכן הוא נוהג להופיע רק עם תזמורת מכובדת ומערכות הגברה תואמות, ואילו כאן לא היו את כל התנאים עבורו. עסקני הפאראד הטילו את כל כובד משקלם והצליחו לשכנעו בחשיבות הופעתו שבוודאי תמשוך לאירוע ילדים רבים והוריהם.

באותו יום החלה התכנית של ל"ג בעומר כרגיל. למרגלות בימת הכבוד של הרבי נפרסו אלפי כיסאות שמילאו את הכביש הענק של איסטרן פארקווי. אט אט הגיעו הקבוצות ומדריכיהן ותפסו מקומות. המנחה המקדים, הרב יוסף גולדשטיין, החל להפעיל את ילדים עד צאתו של הרבי לשאת את דבריו.

בהגיע השעה היעודה הוא העביר את שרביט ההנחיה לרב יעקב יהודה הכט, ובהנתן האות נשמעו תרועות החצוצרות ולקול שירת הילדים הרבי יצא אל קדמת הבימה כמידי ל"ג בעומר.

תחילה קראו הילדים את הפסוקים, כאשר כל פסוק נאמר על ידי ילד אחר שנבחר בקפידה. הרבי מביט אל הילדים וקורת רוח משתפכת על פניו בראותו את הקטנים הללו מניפים את ידיהם בעוז ומעודדים את אמירת הפסוקים.

כשסיימו את הפסוקים הזמין המנחה את הזמר ר' מרדכי בן דוד שינעים בשיריו את המעמד. הוא עמד למטה עם מיקרופון והחל לשיר את מחרוזת השירים שעמד לשיר - והנה הרבי מסתובב אל הרב הכט ולוחש לו באוזניו דבר-מה. ממרחק אי אפשר לשמוע מה הרבי אמר לו, אבל ראינו שהרב הכט צעד לאחור וסימן לר' מרדכי בן דוד שיקטע את שירתו ויעצור.

ר' מרדכי הבין שהוא צריך לעצור, אבל באותו רגע הרבי פנה אליו ועודד אותו בידו וסימן לו לעלות לבמה קטנה שעמדה בצד, כדי שיראו אותו. הוא התבלבל לגמרי. אבל כיוון שהרבי הורה לו להמשיך לשיר הוא עלה והמשיך לשיר את השיר עד סופו, כשכל העת הרב הכט מסמן לו מאחת הפינות שיעצור את שירתו. בן דוד אכן קיצר וסיים מוקדם מהצפוי.

מאוחר יותר התברר שהרבי אמר לרב הכט שהוא לא הגיע לקונצרט, והוא עדיין לא אכל כי הוא מתכנן לנסוע לאוהל (הנוסח אינו מדוייק) והרב הכט הבין שאין הזמן גרמא לשירתו של הזמר - ולכן עשה ככל יכולתו לקטוע את השירה. יחד עם זאת, על אף שהרבי לא היה שבע רצון מכך שבעת נוכחותו יהיו פרקי שירה, למרות זאת הרבי השתדל לא לפגוע ח"ו במי שכבר הגיע והזמינו אותו קבל עם ועדה, ולכן הרבי עודד אותו בשירתו.

למחרת היום בא הרב יעקב יהודה הכט אל הרב גרונר וביקש לברר עמו מה קרה שהרבי העיר שאין כאן המקום לשירתו של זמר בעת הכינוס, והרי הרבי אישר בעצמו את הגעתו ואת שירתו של ר' מרדכי בן דוד?!

וזאת למודעי כי בכל פאראד היו מכניסים ימים קודם לרבי את התוכניה והרבי היה מאשר, מוסיף או גורע - ולפי הנחיותיו של הרבי כך פעלו. כך היה גם באותה שנה, כשהכניסו לרבי את התכנית במילואה והרבי עבר עליה והוסיף בה את הערותיו, ובין היתר אישר את שירתו של הזמר הנודע. 

הרב גרונר הוציא את הפתק והראה לרב הכט שהרבי כתב בשולי הנייר של התכניה את התיבות: "מב"ד אחר הפסוקים". לכן הם קבעו שמב"ד יזמר לאחר הפסוקים והרי הפסוקים נאמרים בנוכחות הרבי, אם כן גם מב"ד אמור להיות לאחר הפסוקים.

חז"ל כבר קבעו ש"יגעת ומצאת תאמין" ואכן לאחר שהשניים ייגעו את מוחם הבריקה אצלם התשובה לשאלתם. הרבי כתב בשורה אחת מב"ד, ומתחתיה כתב אחר הפסוקים. ובעצם חסורי מחסרא הנקודה. מב"ד. נקודה. "אחר הפסוקים". אחרי שירתו של מב"ד יאמרו הפסוקים.

עתה הכל מובן. לאחר שמב"ד היה מסיים לשיר, או אז הרבי היה אמור לצאת לאמירת הפסוקים. היטב חרה להשניים שלא הבינו אל נכון ולא כיוונו היטב למה שכתב הרבי.

היה זה עבורם פרק חשוב עד כמה צריך לעיין היטב בתשובות הרבי וללמוד אותן כראוי.

בין החסידים מפורסמת הסגולה להפקד בזחו"ק על ידי השתתפות בתהלוכת ל"ג בעומר בגוף ובממון וכבר נודע בשער בת רבים על זוגות שלא זכו במשך שנים לפרי בטן ולאחר שהטו כתף לסייע לתהלוכות הקודש נושעו.

ומעשה בזוג מקורבים באילת שהמתינו זמן רב לבשורות טובות ותקוותם בוששה מלבוא. האשה התקרבה לגיל הארבעים ועדיין לא נתמלאה משאלת לבבה.

אותה אשה עמדה בראש ניהול מיזם קולנועי גדול בן מאות מקומות, באיזור התיירות באילת. באותה שנה היא החליטה שהיא מנדבת את כל המתחם הענק, על כל מרכיביו, לצורך תהלוכת ל"ג בעומר. היא הצליחה להפסיק למשך כמה שעות את הפעילות השגרתית במקום והקדישה אותו לילדי אילת ולכבודו של רבי שמעון בר יוחאי.

לא חלף זמן רב והזוג נושע ונולדה להם בת בשעה טובה ומוצלחת והברכה קירבה אותם עוד יותר להדר בקיום התורה והמצוות. 

כשבאה לספר לי על הישועה אמרה לי כי למרות שבתקופה האחרונה היא היתה מטולטלת בין תקוה ליאוש, אך לאחר אותו ל"ג בעומר הציף אותה תחושת בטחון ודאית וזאת משום שבשובר הבדיקה שלה ב'קופת בריאים' הופיע בתוך המספר הסידורי המספר 770 - ועבורה היה זה חותמת וסוף פסוק.

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
16 תגובות
1.
מעולם לא שמע שבליובאוויטש בירכו ברכת האי...
ט' אייר ה׳תש״פ
כאשר לומדים בת"ת, וכאשר לומדות בבתי ספר, אודות דיני מליחת בשר, קורה שהילדים אומרקים: אבל בחב"ד לא עושים את זה.
למה הילד חושב כך? כי בימינו מקבלים את הבשר מוכשר ומוכן אחרי שנמלח במפעל, וכיון שהילד בטוח שמה שהוא יודע זה חב"ד, והוא בבית לא ראה שעושים את זה, אז המסקנא היא שזה לא מנהג חב"ד...
ולמה נזכרתי בזה עכשיו? כי אחד הקרובים לקודש, שעשרות שנים לא מש מבית חיינו, ואמר שמעולם לא שמע שבליובאוויטש בירכו ברכת האילנות. מעניין מאד.
ל1
ט' אייר ה׳תש״פ
כנראה אתה לא שמעת שכן מברכים .
ידוע שכ"ק אדמו"ר בירך מחלון חדרו.
זה שאולי שמעת שאחד הקרובים - אמר שלא - אין זה ראיה, כיוון שמקרה זה ידוע. בכל מקרה , יישר כוח לכותב הנפלא, על הטור המרתק.
2.
מרתק
ט' אייר ה׳תש״פ
הכותב מרתק והסיפורים שלו מרתקים
3.
א התמימים
ט' אייר ה׳תש״פ
ממש געשמאק
תמשיך בדבר חשוב זה
4.
בירור
ט' אייר ה׳תש״פ
שמעתי בעצמי מר' בנימין קליין ע"ה
שרבינו זי"ע בירך מחלון חדרו על האילן בחצר 770.
5.
בירור
ט' אייר ה׳תש״פ
שמעתי בעצמי מר' בנימין קליין ע"ה, שהרבי בירך מחלון חדרו, על האילן הזה.
7.
~~
ט' אייר ה׳תש״פ
ואני בעניי לא הבנתי את הדיון על ברכה על עץ פרי או עץ סרק. הרי אדמו"ר הזקן כותב בסדר ברכת הנהנין שאין מברכים אלא בפעם הראשונה שרואה באותה שנה. אם כן מה יעשה אדם שבפעם הראשונה שראה בחודש ניסן אילן עם פרחים – היה זה אילן ללא פירות?? הרי אדמו"ר הזקן מורה לו לברך עכשיו על אילן זה!
ושמא תאמר שאדם נדרש להשתדל לא לראות אילן עם פרחים ללא פירות מתחילת חודש ניסן עד שיברך ברכת האילנות? אולי. אבל לא מסתבר כלל.
או אולי תאמר שכוונת אדה"ז לומר שלא יברך אלא בפעם הראשונה שרואה אילן נושא פרי? תשאל בן חמש למקרא, או בן עשר למשנה, או כל מי שתרצה – ויאמרו לך שזה לא כתוב שם.
ב) מעדותו של אחד "הקרובים לקודש" שמעולם לא שמע שבליובאוויטש בירכו ברכת האילנות אין ללמוד דבר. הרי לא ראינו אינה ראיה.
8.
וואי
ט' אייר ה׳תש״פ
איזה סיפור מרתק.. נדהמתי, גם השפה, גם התוכן, המשך כך יקירי!!!
9.
מיוחד ממש
ט' אייר ה׳תש״פ
יישר כוח להרב אייזנבאך, סיפורים מרתקים ומיוחדים.
10.
תשמ"ג
ט' אייר ה׳תש״פ
ואני בעניי לא הבנתי את הדיון בעניינו של ר' מרדכי וורדיגר, איזה חשיבות יש לדיון אחרי כמעט 40 שנה בעניין של האם הרבי ביקש להפסיק את שירתו או לא,
לגופו של עניין כמי שהיה שם, מי שהזמין את ר' מרדכי וורדיגר היה הרבי זי"ע בעצמו,במפגש שהיה לו כמה ימים קודם ליד גן עדן התחתון עם הרבי בו הוא "התלונן" שאחד מהשלוחים בערי השדה בארצות הברית, ביטל הופעה שלו והרבי ענה לו בחיוך גדול שהוא יתקן את זה בכך שהוא מזמין אותו לשיר בפאראד בלג בעומר בפני הרבי, (תבדקו ותראו שהכל אמת), את זה לא סיפרו רק את זה שהרבי הביע מורת רוח וזה עושה רושם מאד לא טוב.



11.
יישר כוח להרב אייזנבך שליט"א
ט' אייר ה׳תש״פ
על טורו המרתק , יישר כוח , סיפורים נפלאים ביותר! ממש 'אוצרות'!
12.
מאוד מעניין
ט' אייר ה׳תש״פ
אחד הטורים המרתקים ביותר! יישר כוח!
13.
מרתק מאוד
ט' אייר ה׳תש״פ
יישר כוח על הטור המיוחד , ולמרכז התקשורת - 'חב"ד און ליין'
14.
פששש
ט' אייר ה׳תש״פ
סיפור מאוד מעניין! יישר כוח
15.
יישר כוח להרב אייזנבך שליט"א
ט' אייר ה׳תש״פ
על הסיפור המיוחד והמעניין . תודה רבה!
16.
סיפור מדהים
ט' אייר ה׳תש״פ
יישר כוח על הטור השבועי המרתק , ולכותבו
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.