מערכת COL | יום ד' אב ה׳תש״פ 25.07.2020

"ספר החסידים": אוסף אלפי שאלונים שהוצגו לרבי - נחשפים

מנהל ספריית אגודת חסידי חב"ד הרב שלום דובער לוין, העלה לאתר הספרייה אוסף כרטיסיות המרכיבות אוסף של אלפי שאלונים, שבהם רשמו חסידי חב"ד את שמותיהם ואת שמות בני המשפחה, תאריך ומקום הלידה, ותקופת לימודם בישיבות חב"ד • את הפרוייקט יזם כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע בי"ח שבט תר"צ, והפרוייקט שופך אור על ההיסטוריה של משפחות חב"ד. הכרטיסים נאספו בשנת תשכ"ג ונמסרו לרבי • הרבי עודד במשך השנים לסדר את 'ספר החסידים' לתועלת אנ"ש, ולפני כשנתיים הושלם הפרוייקט. כעת הוא הועלה לספרייה - לטובת ציבור אנ"ש בארץ ובעולם • בפנים: סקירה מיוחדת, ווגישה לאלפי השאלונים

הרב שלום דובער לוין

סקירה על "ספר החסידים"

"ספר החסידים", הוא אוסף של אלפי שאלונים, שבהם רשמו חסידי חב"ד את שמותיהם ואת שמות בני המשפחה, תאריך ומקום הלידה, ותקופת לימודם בישיבות חב"ד.

תוכנו מתואר באגרת שכתב כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע אל אנ"ש, בי"ח שבט תר"צ  (אגרות קודש ח"ב אגרת תע):

למזכרת נצחי לטובת אנ"ש שי' וגזע אנ"ש שי' בגשמיות וברוחניות, הנה נקבע ספר חסידים כללי אשר בו ירשמו בעזרת השם יתברך שמות כל אנ"ש שיחיו וגזע אנ"ש שיחיו וכל מחבבי תורה ומצוה יחיו למקומותם, לזכרון עולמי. ספר החסידים הכללי הוא ספר החיים אשר כל הנכתבים בו הנה בעזה"י שמותיהם יהי' נזכרים במועדים קבועים לרצון... לטובה ולברכה.

לקראת כ"ג טבת ה'תשכ"ג, יום מלאת 150 שנה להסתלקות כ"ק אדמו"ר הזקן, הורה הרבי לארגון צעירי אגודת חב"ד, לעורר את אנ"ש על הפרויקט הזה, כפי שהם מתארים באחד המנשרים ששיגרו אז לאנ"ש (תרגום מאידיש):

ספר החסידים – ספר החיים

שלהי כסלו, ה'תשכ"ג

בקשר עם יום הסתלקות – הילולא ה-150 של אדמו"ר הזקן, ביקש כ"ק אדמו"ר שליט"א, לערוך – עד יום ההילולא, כ"ד טבת – ספר החסידים, אשר בו ירשמו כל אנ"ש את שמותיהם ושמות בני ביתם שיחיו.

כ"ק אדמו"ר שליט"א העיר, שעריכת ספר החסידים, הוא כפי שכותב כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע, במכתבו מח"י שבט ת"ר צדיק...

בהתאם לזה שולח צעירי אגודת חב"ד המרכזית, את המכתב עם השאלון המצו"ב, אל אנ"ש שי', וכל מחבבי תורה ומצות שיחיו, למקומותם ברחבי תבל, שאותו ימלאו וישלחו, כדי שיכללו ב"ספר החסידים" הזה ... אלו שיש בידם הערות מעניינות, יוכלו להוסיפן בדף בפני עצמו.

כפי שכבר נכתב, מקוים בעזה"י למסור שאלונים אלו אל כ"ק אדמו"ר שליט"א, מסודרים לפי השמות, ביום כ"ד טבת.

במנשר נוסף כתבו:

מתקרב והולך מועד סידור "ספר החסידים" עד יום כ"ד טבת הבא עלינו לטובה, ומטובם לעורר את כל אלו שעדיין לא רשמו עצמם בזה, לעשות זאת בהקדם האפשרי, בהתחשב עם קוצר הזמן הנשאר, וכל ספק באיש זה או אחר אם שייך הוא לספר החסידים – ברור ופשוט שהוא לחיוב, ויש לצרפו.

ביום א' כ"ד טבת, יום מלאת 150 להסתלקות כ"ק אדמו"ר הזקן, נמסר האוסף לרבי, לפני הנסיעה אל האהל הקדוש. ועל כך מסופר בדו"ח השבועי שרשמה אז הנהלת צעירי אגודת חב"ד.

במוצש"ק (לפני שבוע) סודרו טופסי ספר החסידים לפי סדר הא"ב והמדינות, עד כמה שאפשר ... אנ"ש שמעבר למסך הברזל סודרו ברשימה לחוד. ביום א' כ"ד טבת בוקר הוכנסו כל הטופסים שנתקבלו אל הקדש פנימה, וזה לשונו הקדוש:

יהי רצון שיהי' ספר החסידים זה – ספר החיים, חיים אמתיים, חיים רוחניים וחיים גשמיים, חיים גשמיים וחיים רוחניים. דער אויבערשטער זאל העלפן אז דאס זאל ממשיך זיין הצלחה בגשמיות וברוחניות. א יישר כח צו די אלע מתעסקים אין דעם ביז יעצט, יעצט, אוון אויך – לעתיד. א יישר כח.

*

כעבור שנים רבות, בתמוז תשד"מ, הורה לי הרבי, שאכתוב:

הצעה איך לנצל השאלונים שנתקבלו לס' החסידים.

השבתי על כך:

אילו היו מסודרים לפי א"ב, והיו מונחים בספריה, בודאי הי' בא לתועלת רב, בכל מקום שפוגשים שמות באגרות וכיו"ב וצריך לברר פרטים אודותיו. כך גם היה בא לתועלת רב בעת עריכת ספר תלמידי התמימים בליובאוויטש, שעל ידי השאלונים היו נוספים פרטים ושמות רבים.

בו' אד"ש תשמ"ו כתבתי:

עתה אחרי שסיימתי את עריכת ספר שני הספרים: א) תולדות חב"ד ברוסיא הסובייטית. ב) תולדות חב"ד בארצות הברית ... האם כדאי שאסדר את כרטיסי "ספר החסידים" לפי השמות, שמהם יש להוציא חומר רב לספרי התולדות הנ"ל.

הרבי הדגיש במכתבי את המלים: "כדאי שאסדר", ומסר את הכרטסת לספריה, אשר במשך השנים הוצאתי ממנה ידיעות רבות בקשר לתולדות חסידי חב"ד, בעיקר בספרי תולדות חב"ד.

מאז מונחת הכרטסת בספריה, במקביל לאוסף התמונות, אשר שלחו החסידים לרבי במשך השנים.

*

לפני כשנתיים, סרקנו והעלינו לאתר הספריה את אוסף התמונות הנ"ל.

וכעת סרקנו ומעלים לאתר הספריה, את אוסף כרטיסי "ספר החסידים", שבודאי יהיו לתועלת גדולה לרבבות החסידים, בניהם, נכדיהם וניניהם של החסידים האלה, אשר רשמו בו את פרטיהם "למזכרת נצחי לטובת אנ"ש ...ספר חסידים כללי ... לזכרון עולמי", ספר החסידים – ספר החיים.
 
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.