רשימה שחורה בישיבה: אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ ● דיון גולשים
השבוע סערה התקשורת החרדית לאחר תחקיר מטלטל שנחשף על עולם ה'רשימות השחורות' של הישיבות החרדיות. הרבה לפני 'זמן אלול', נחרץ גורלו של התלמיד - וזאת עפ"י ייחוסו, מוצאו או רקע מצב משפחתו, ופחות מכך – אם בכלל, להתאמתו האישית-רוחנית לישיבה • ואיך זה אצלינו? האם מערכת השיקולים לקבלה לישיבה היא רק מצבו הרוחני של ה'תמים', או שמקובל להתחשב גם בגורמים אחרים? • ומה חלקם של ההורים בכל זה? מחפשים את 'הישיבה הכי טובה', שהבן יהיה רק בסביבה 'סטרילית' -  מה שמאלץ את הישיבה לסנן ילדים טובים מבתים פחות "נחשבים" - וחוזר חלילה, מעגל קסמים • יש אומרים: לגיטימי לערוך 'סינון', בין היתר גם עפ"י ייחוס או מעמד משפחתי ומצב סוציו-אקונומי • ויש אומרים: אסור להתחשב בשיקולים צדדיים, כמו שאמרו: "היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה" • ומה דעתכם?  הגיבו במערכת התגובות >>>

(יום שלישי, כ''ז תמוז תשע''ח)


הערת המערכת: רק תגובות ראויות ומכבדות בנושא - יתפרסמו באתר!


צילום: חיים טויטו, ארכיון COL
צילום: חיים טויטו, ארכיון COL

תגובות לכתבה
1. מה פירוש מצויינים?
(2018-07-10 18:00:38)
השאלה למה מתכוונים כשאומרים מצויינים?יש הרבה תמימים חסידיים שלאו דווקא מצטיינים בלימוד. האם דינם נגזר להיכנס לישיבה עם בחורים לא חסידיים בעליל,ולהיות מושפעים מהם, בגיל הזה כשעדיין מעצבים את עצמם, ורחוקים מההורים, ללא הכוונה מספקת..(זה לכשעצמו נושא לדיון..בגיל כ"כ קריטי להיות בפנימיה...)???

2. השקעה אמיתית
(2018-07-10 19:03:13)
נו... כל אבא ואמא רוצים בנים מצויינים. אך דא עקא לא הם המחליטים כי אם הבורא ברוך הוא. מה שכן לאבא ולאמא יש את היכולת להפיק את המירב מהמתנות שקיבלו.
אם הנהלת הישיבה תסתכל על הבחור בתור בן, התמונה תהיה שונה לחלוטין. העניין שמחפשים חיים קלים באמתלות שונות ומשונות שרוב ההורים הספיקו לשמוע ולדמוע אודותם והנה זו התמונה. אין ספק שזו תמונה עגומה.
ניטא קיין פארפאלן להרים את הכפפות ולהזכר מה המטרה לשמה הקים הרבי בארץ ישיבות.

3. השקעה
(2018-07-10 19:30:40)
להשקיע בבנים כמו בקירוב רחוקים שבזה אנחנו חזקים כל יהודי יהלום כמאמר הרבי

4. כשמי שמשקיע בבנים שלנו יקבל כבוד והערכה (וכסף) כמו מה שמקבל מי שמקרב רחוקים - הכל ייראה אחרת...
(2018-07-10 19:33:25)

5. המשפחות
(2018-07-10 19:36:55)
לא בודקים לפי המשפחה צריך לבדוק את הבחור עצמו

6. לאף אחד אין "ביטוח"!
(2018-07-10 19:54:40)
מי יכול לסנן ילדים? רק מי שאין לו ח"ו או בעל גאוה אמיתי..
גם למשפחה "עילית" ולראש ישיבה וכו' אין ביטוח על יום המחר שלו ושל בניו בגשמיות וגם ברוחניות!
לכן, צריך להתנות עמידה בתקנון ושמירת הנהגה חסידית וקבלת עול הצוות במשך שנות התמים בישיבה, ולא לקבע ע,פ כשרונות וציונים בלימוד. ועל כל הצוות ולעשות הכל ע"מ להקל על אלו המתקשים ולסייע בידייהם. רק כך נוכל להבטיח חברה וסביבה שמורה לבנינו ולזכות לנחת חסידי מהם.

7. מה???
(2018-07-10 21:15:33)
מה זה הדבר הזה לסנן בחורים?

8. אין שום היתר לסינון כלשהו
(2018-07-10 22:16:48)
וראש ישיבה שלא מסוגל לעמוד בזה - אולי עדיף שיעזוב את התפקיד של ראש ישיבה ויצא לשליחות או יהיה איש עסקים - ובישיבות יעבדו אך ורק כאלה שמסוגלים לזה.

9. נקודה נוספת
(2018-07-10 22:34:09)
"סינון" רמי"ם ומשפיעים לפי קשרים ופספוס מחנכים נפלאים וישרים שיכלו להעמיד דורות!

10. *כשהשורשים חזקים העץ לא מתכופף ונופל*
(2018-07-10 22:51:23)
כל ישיבה חב"דית רצינית ובכלל צריכה שיהיו לה כללים וגבולות!
כשיש גבולות ברורים ותוצאות רציניות וברורות למי שעוקף אותם או שלא עומד בהם כבר יכולים לקבל את כל סוגי התלמידים בלי קשר למשפחה וכ'ו...

11. כמו שנאמר בתגובות קודמות
(2018-07-10 23:17:10)
כללים זה בהחלט לגיטימי ורצוי (גם לטובת הבחור שיעדע אם מתאים לו או לא....),סינון ע"פ גזע או לא וכו וד"ל מאן דכר שמיה??? פוק חזי שיש בחורים לתפארת שאינם ממשפחות עם ייחוס יותר או פחות, כולי תקוה שהרעה הזאת שנמצאת בישיבות לא חבדיות לא תמצא את עצמה בחבד

12. בדיוק בנקודה
(2018-07-10 23:21:15)
נגעתם בדיוק בנקודה, ההורים ה"מיוחסים" לא רק שבטוחים שבנם ייכנס אוטומטית לישיבה, אלא גם מרגישים את הכוח לקבוע לישיבה מי הם לא רוצים שיהיה עם הילדים שלהם. בדידי הוה עובדה על ילד מהכיתה של הבן שלי, שהורים אחרים עשו אולטימטום שאם הוא מתקבל אף אחד מהכיתה לא יילך לאותה ישיבה!

13. כללים זה לא דבר לגיטימי ורצוי - כיום !!!
(2018-07-11 01:12:09)
בדורות הקודמים היו יכולים לא לקבל לישיבה כל אחד. ידוע שבליובאוויטש הייתה בדיקה גלויה וסמויה של כל אחד שרצה להיכנס לישיבה ומי שלא עמד במבחן לא התקבל.
מפני כמה וכמה סיבות היום זה לא שייך לגמרי וחייבים לקבל כל אחד.

נגיד שבחור רוצה להתקבל לישיבה, ובנוסף לזה שהוא לא ממשפחה מיוחסת ולא ממשפחה עשירה, גם קשה לו ללמוד. ולא רק זה - יש לו גם בעיות ביראת שמיים. אבל למרות זאת הוא מבקש להתקבל לישיבה. אז מה לעשות - לא לקבל אותו ??? וכי בשביל מה הולכים לישיבה אם לא כדי לקבל יראת שמיים ולדעת ללמוד ? ואותו בחור אם לא יתקבל לישיבה מאיפה בדיוק יוכל להתחזק ביראת שמיים ? מהרחוב אולי ? איזה ראש ישיבה מוכן לקחת על הכתפיים שלו שאותו בחור ידרדר וירד מהדרך בגללו ?
ואנא אל תספרו עלי סיפורים על ישיבות מיוחדות לבחורים שקשה להם, על ישיבות טכנולוגיות למיניהם וכדומה. אני רוצה לראות ראש ישיבה או "מיוחס" אחד בחב"ד שיסכים לשלוח לשם את הבן שלו, אפילו אם הבן קשה לו בישיבה רגילה או ביראת שמיים.
גם אין צורך לספר סיפורים על כך שמותר לא לקבל (או להעיף) בחור שמקלקל אחרים. כידוע שערי התירוצים לא ננעלו ולצוות הישיבות יש תירוצים רבים, אפילו עם אסמכתות מהרבי כביכול. אז בסדר, אחרי מאה ועשרים שלהם, הם יכולים להיות רגועים שלא יכניסו אותם לגהינום על זה. אבל מה יהיה עם הילדים שלנו ? עוד ילד שלנו שאנחנו מאפשרים לו לרדת מהדרך זה כמו ... אותו !

14. בהמשך ל12
(2018-07-11 01:18:40)
לצערי תגובה 12 אמיתית לצערי היום אין מחנכים של פעם היום באים לעבודה לא באים לעבוד
הרי כל ילד הוא נשמה צריכים להגיע אליו זה שזורקים ילדים כי הם לא יושבים ללמוד אולי קצת להגיע אליהם ולא כל היום נונו נו
ילד שכל הזמן גוערים בו הוא דווקא ילך נגד גם בישיבות שלכאורה קמו לילדים שקשה להם התבררו שבעצם גם הם רוצים רק את המצויינים או תקציבים של משרדי הרווחה וכו' עי ועדות השמה וכו קטלוג של הילד
אבל אומר לכם אין לאף אחד ביטוח גם לא למיוחסים וכו'

15. זה ממש לא עובד ככה...
(2018-07-11 02:52:04)
ישיבה המכבדת את עצמה קודם כל "בונה" את עצמה עם בסיס טוב. דהיינו: בחורים טובים (לימוד, יר"ש וכדו').
ואך ורק זה מה שעומד לנגד עיניה.
מעבר לכך, יש גם תלמידים שהם "נספחים". ועם זה נכללים (ואולי מתקבלים קודם) "משפחות מיוחסות" שהבן שלהם הוא לא "אייי"... וכמו"כ, כל מיני "בנים של...".
צריך לקחת בחשבון שזה שמקבלים את אותם נספחים הם תקועים לפעמים לראש ישיבה כמו "עצם בגרון", וזה לא שהוא מעוניין בהם, רק שיש לחצים וכדו', במיוחד שאותן משפחות שלחו עד עכשיו את כל ילדיהם לישיבה זו, מימלא 'מוכרחים' לקבל גם את הבן הזה.
אבל ברור הוא, ככל שירבו ה"נספחים" בישיבה, כן תגדל השפעתם על אופי והוואי הישיבה, כך שכל ראש ישיבה עומד ממש בלחצים כי מספר המקומות לאותם בחורים מוגבל...

16. אשרנו מה טוב חלקנו
(2018-07-11 03:51:48)
ונפלינו אצלנו לא מפלים בין דם לדם

17. יחוס וצבע תופסים מקום
(2018-07-11 04:11:19)
בכל ישיבה יש תלמידים טובים ופחות טובים הבעיה באלה שפחות טובים שם לצערי יש העדפה להכנע ללחץ ההורים והיחוס ואלה שאין להם הורים מיוחסים נופלים.
אם היה יקר לנו כל נשמה יהודית ולא היינו מביטים במעטפה החיצונית היינו מצילים הרבה נשמות שנושרים לרחוב.

19. "איזהו חכם המכיר את מקומו"
(2018-07-11 09:11:54)
ריבוד והכלה הם מונחים גאולתיים שאנו אמורים להטמיע בנו ובילדינו כהכנה לגאולה בינתיים הם חלק מהמציאות היומיומית . את כוחות "המאבק" או "המחאה" יש לשמור בעבור עוד פעולה טובה בכדי ללמוד להכיל את הזולת מחד ומאידך לכוון את ילדינו/תלמידינו, מתוך תפילה לה', להתנהגות המתאימה למעמד עליו לא ניתן לערער "בנים אתם לה' " ולהטמיע זאת בתוכנו על מנת להוות דוגמא אישית לזולת כאשר כל אחד במקום שבו הוא נמצא; 'במעמדו', 'בתוארו' או 'בייחוסו' ימלא את יעודו בעולם מתוך תובנה שזהו מקומו המיטבי מאיתו יתברך. נשירה לצערי אינה מתחילה בחיי הנעורים אלא בסיכון להתפרץ ח"ו וח"ו בגיל זה וסביבה נרגנת אינה מיטיבה עם מתבגרים בסיכון. ישנם כאלה שנולדו בפסגת ההר הייחוסי וישנם כאלה שברצות ה' היו צריכים להעפיל אליו, לענ"ד במקום לבזבז את הזמן לבכות על מה שלא מקומנו רצוי לפעול על מנת לבנות ולהאדיר "באור פני מלך" את המקום בו בחר ה' עבורנו וחזקה על תעמולה....

20. יש ישבות
(2018-07-11 10:15:21)
יש ישיבות שלא כול אחד מתאים להם לא ברמה רוחנית ולא ברמה לימודית ומי שלא יתקבל סימן שיש משהו

שהוא צריך לתקן

22. ב"ה אצלינו בחבד בודקים רק את הבחור ולא את משפחתו
(2018-07-11 10:30:09)
ב"ה אצלינו בודקים רק את הבחורו לא את משפחתו
יכול להיות בחור מצטיין שאבא שלו כבאי

23. ב''ה אכשור דרי וכיום יש מגוון ישיבות לפני שלושים שנה היה מונופול של ישיבה אחת והמצב היה הרבה יותר קשה
(2018-07-11 13:18:39)

24. מה רע בכבאי???
(2018-07-11 14:58:43)
פה העיוות, כל מי שלא אברך כבר נחשב ללא בסדר. עד ש"אפילו שהוא כבאי מקבלים את הילד שלו", ההיפך הגמור של 'דירה בתחתונים'.

25. ההורה צריך להכיר היטב את את בנו את יכולותיו הלימודיים והחברתיים את כשרונותיו ואת שאיפותיו את מידת חסידותו ויראת השמים שלו ולפי זה לבחור מסגרת מתאימה
(2018-07-11 15:31:33)
תפסיקו להסית כל דיון עינייני ליחוס ולגזענות!!!!
חבל שהילד יטייל בשלושה ארבעה ישיבות בשנות בחרותו ויחווה כשלונות.
הבעייה האמיתית היא לקבל חוות דעת אובייקטיבית הן מהמורה והמנהל בת"ת והן ממנהלי הישיבות האם אכן הבחור מתאים לישיבה אליה הוא רוצה (הוא הוריו רוצים...) להתקב.
גם הלה"ר והרכילות והערכת יתר או חסר שהורים ותלמידים מערכים את הישיבות השונות על פי החוויה האישית שלהם לא תורמים להחלטה הנכונה שצריכה להתקבל לטובת התלמיד

26. כלל: אין שחור לבן!
(2018-07-11 15:44:38)
בחור שמתנהג בצורה רצינית ולומד אין לגביו שאלה שצריך לקבלו, ולא צריך להתייחס למצב בבית , יחוס וכדומה. ( בשונה מציבורים אחרים , שתמיד ההסתכלות היא גכ על המצב בבית). לעומת בחור שלא כ"כ לומד טפחות נראה ירא שמים , צריך להסתכל על המצב המשפחתי , משום שהוא יכול לתת נתונים חשובים על הבחור שלא ניתן לראות בראיון עמו! וכמובן שיש ישיבות שיעשו את המיון הזה , ויש ישיבות ( ג" כ חסידיות ) שצריכות לקבל ג" כ אותם! ולא צריך לדבר על בחור שלא מצליח בלימודים אך הוא חסיד ומשתדל לעשות את רצון הרבי שצריך לקבל!! אחרת מה חידשה החסידות!!. תודה על ההזדמנות!.

27. הלוגו דישיבת תומכי תמימים המרכזית בלוד "ישיבה לעולי רוסיה ותימן"
(2018-07-11 16:56:19)
כך הנהיג את זה הרבי. וככה זה ישאר.
ולענ"ד אין להרהר ע"כ בכלל. בוודאי ובוודאי שהתקבלה לישיבה חייבת להיות אך ורק ע"פ החסידישקייט והירא"ש שלו ואין כל נפק"מ אם הוא בן ליחוס מרוסיה או שהרגע הגיע מתימן

28. איציק
(2018-07-11 17:19:10)
70_80% מבזבזים את זמנם 6 שנים! כדי שיהיה אפשר לומר לשדכנית " למד בישיבה פלונית". אין יותר טירוף מזה

30. מנדי
(2018-07-11 18:07:24)
הגעתי מבית טוב, בית של שליחות, חסידי על ערכי החסידות
בכיתות הראשונות של בית הספר הייתי מהתלמידים החסידים והטובים שבכיתה.
בכיתה ה נכנס אלינו ילד - בן ל״מקורבים״ - ממשפחה לא דתית בכלל, אבל הילדים למדו בגני חבד
לצערי - הושפעתי מאוד מהחברות איתו (עולם חדש ראיתי) ומשם ההתדרדרות הייתה איטית אל עקבית
לאף ישיבה קטנה לא התקבלתי, ובחסד ורחמים מצאתי ישיבה שהסכימה לקבלני 3 ימים לפני תחילת אלול.
לישיבה נכנסתי כפּרי ביאושים אך ברוך ה הצוות ידע לנהוג בי יפה ולא לאט עליתי על דרך המלך וכיום ב״ה
הנני אברך חסידי בעל משפחה חבדית.

אני מתחלחל מהמחשבה שהייתי במרחק פסיעה מללכת לאיבוד בדרך
ומפנה אחוזים רבים לאותו ילדים בבית הספר שהקשר בינהם לאידשקייט ובפרט לחבד היה בבחינת ״סבא שלי היה רב״

לצערי גם אחות אחת שלי - נפגעה בדיוק מהעניין הזה - לא יאומן אבל מתוך 23 בנות בכיתה - כ 13 באות מבתים שהאמא לא הולכת עם כיסוי ראש !!!

מקרבים את החוץ ללא הבחנה שומקלקלים את הבית

עורו ישנים מתרדמתכם.
הרעבע לימדנו שאהבת לרעך כמוך זו דרך חיים
אך כדי שיהיה ואהבת לרעך - צריך שיהיה קצת ׳ואהבת כמוך׳
זו לא בושה להכיר במעלות עצמנו ולהבדיל בין קודש לקודש, בין ישראל לעמים

הדואב -בן של שליח שכיום לא שליח

31. מהו סינון?
(2018-07-11 18:22:04)
האם נקבל לישיבה כל אחד שבא מהרחוב?
חייבים לקבוע רף מסויים.
מסכים בהחלט שזה לא צריך להיות רף גבוה - מצויינים.
אבל בהחלט צריך לשמור על הרמה.

32. למגיב 27
(2018-07-11 19:05:02)
הסיפור שלך אכן חזק ומרגש.
אבל לרחק "מקורבים" ממוסדות החינוך של חב"ד זאת לא הדרך. בטוח לא הדרך של חב"ד.
אילו זאת הייתה הדרך, היה צריך לא לצאת בכלל לשליחות.
אילו זאת הייתה הדרך, היה צריך להימנע לגמרי לגור במקומות שיש שם תושבים שאינם חרדים אלא לגור בחממות חרדיות ולשמור על הילדים בסביבה סטרילית.
אבל לא זאת הדרך שהורנו הרבי.

האמת היא שצריך להיזהר מאוד להגיד משפט כזה על אותם יהודים יקרים שמוכנים במסירות נפש לוותר על הנחות העולם שלהם ולשים את הילדים שלהם במוסדות של הרבי, אבל אם מפחדים שה-"מקורבים" יקלקלו את הילדים שלנו, יש דרכים יותר טובות להתמודד.
צריך לתת לילדים מגיל קטן את החוסן להתמודד עם דברים.
צריך להרגיל את הילדים שלא הכל "סטרילי" ואם קורה מצב כלשון המגיב "עולם חדש ראיתי", לתת להם את היכולת לא להתפעל מאותו העולם החדש.
כל הישיבות הקטנות שלא הסכימו לקבל אותך, היו צריכות לקבל אותך לכתחילה ולקרב גם אותך.
צריך להבין שהילד החדש בכיתה שבא מבית לא שומר תורה ומצוות זה לא מה שמקלקל. זה יכול להיות רק הטריגר. באותה מידה יכל לקלקל אותך ילד שכן בבניין, מתפלל חדש בבית הכנסת, או אפילו ילד אחר בכיתה שאמנם ההורים שלו חסידים אבל הוא עושה שטויות.

אני דווקא מכיר שליח שהילדים שלו, אז בני 10-11 התחברו מאוד עם ילד בשכונה שהגיע מרקע הפוך לגמרי ובכלל לא קרוב לשמירת תורה ומצוות. הם מצידם קירבו אותו והביאו אותו לבית כנסת, אבל גם הוא מצידו גילה להם "עולם חדש" והביא להם סרטים לראות. אבל היה להם את החוסן הפנימי וגם את הסרטים שהביאו להם אבא שלהם קודם כל בדק ורק אחר כך אפשר להם לראות. התוצאה - לא רק שהבנים של אותו שליח לא ירדו מהדרך והסתדרו מצויין בישיבות ואחר כך גם הפכו לאברכים חסידיים, אלא גם אותו ילד "מקורב" הפך לאברך חסידי.

34. "מקורבים" - מדברים על הורים הנקראים אנ"ש שמצד הנהגתם הם חסידי? דתי לייט במקרה הטוב אבל חושבים שלילדיהם זכות מלאה ללמוד עם ילדים מבתים "שמורים"
(2018-07-11 22:27:29)
ללא סמארט פון ללא פשרות בצניעות ללא פשרות בכשרות ללא פשרות ביציאה למקומות בילוי שאינם מתאימים ליהודי חסידי וכו' וכו'
אורח החיים החסידי בבית הוא אמור להיות גורם מרכזי בקבלה למוסדות חינוך בוודאי שבישיבות תומכי תמימים

35. צריך תלמידי חכמים
(2018-07-11 23:15:44)
יש צורך ליצור ישיבה של לומדי ואוהבי תורה ויש רמה בסיסית של לימודים ישיבה זה מקום שלומדים נקודה ושום דבר לא חוץ מזה
אם פגע בך מנוול זה משכהו לבית המדרש זה כבר מספיק אויירת לימוד וקנאת סופרים
צריך ישיבה לכשרוניים וישיבה לחלשים חד משמעית. גם בכולל יש דרישות
הגיע הזמן לייצר את הדבר האמיתי שהרבי רצה ומייסדי תומכי תמימים תקראו את התמים ותראו רמה
שלמה

37. לבחור תלמידים
(2018-07-12 16:32:21)
גם הרבי הרש”ב עשה קריטיונים אבל היום מי הסמיך הראשי ישיבה לעשות קריטיונים
חדשים שרק כתר שם טוב מעניין להם ולא התלמידים

39. כל אלה שבעד אפליה על רקע כלשהו
(2018-07-12 17:41:10)
מוזמנים לחפש להם זרם חרדי אחר או ליצור חסידות משלהם. כי זאת לא הדרך של חב"ד. נקודה.

לפני הרבה שנים היה מנהל במוסד חינוך חב"די מסויים שכבר לא קיים היום שהיה לו תלמיד מרקע מורכב, שכל יום א' היה מספר לילדים בכיתה לאן נסע עם משפחתו בשבת. לצוות החינוכי היה חשש מובן שהוא מקלקל את הילדים האחרים בבית הספר ורצו לזרוק אותו משם. אבל הרבי לא הסכים. אני כותב את הסיפור כאן בלי שמות, אבל אני מכיר גם את המשפחה של המחנך וגם את המשפחה של התלמיד. זאת הדרך של חב"ד ורק זאת, ומי שרוצה ללכת בדרך אחרת הרשות בידו אבל לא במוסדות חב"ד ולא בשם חב"ד.

40. ל29 אתה טועה!
(2018-07-12 21:53:53)
עפר לפיך!
מנסיוני ישנם אין ספור מקרים שבהם ילדים מבתים מסורתיים וכד' מקלקלים ילדים מבתים חסידיים ומעט מאד מאותם ילדים מסורתיים ממשיכים אחר כך במוסדות חבדיים כך שאיך הרווח שווה את הנזק, לא אמרנו שאסור לקבל ילדים מבתים לא חבדיים אבל לפחות בכיתות נפרדות! אין שום מקור לזה שצריך להעניק לילדים בני שמונה ועשר 'חוסן רוחני' ולאחר מכן לשלוח אותם לארץ גזרה...
אולי תשלח אותם בכלל לבי''ס חילוני ותעניק להם קצת 'חוסן רוחני' בבית לפני כן?!
אתה בטח נתת לילדיך גם סמארטפון וכו' כי ילד בן שמונה הדבר היחיד שהוא צריך כדי לגדול חסידי וכו' זה רק מעט 'חוסן חסידי'...

42. למגיב 29
(2018-07-13 02:34:03)
אני גם בענין של לקרב כי כך הרבי חנך אבל הרבי לא התכוון שזה יפגע בילדים שלנו הילד שלי לומד בישיבה במרכז הארץ הוא מתקשר אלי לילה אחד ואומר לי אבא יש לי מתחת למזרון סמארטפון גדול והוא כמעט בוכה בפאלפון שההנלה לא תחשוב שזה שלו התברר שזה של חבר חדר שבא מבית לא חבד ולמד בחבד ואיכשהו התקבל ברוך ה' בני לא נגרר אחר הבחור זה למה צריך ליבדוק טוב טוב