מערכת COL | יום ד' אב ה׳תשע״ו 08.08.2016

מאמצים להצלת קבר נחום הנביא בצפון עיראק

ארגונים יהודיים יזמו פניה לאונסק"ו להציל את אתר קבר נחום הנביא בעיירה אל־קוש שבצפון עיראק, השרוי בסכנת הכחדה. עפ"י הדיווח, הקבר שנמצא באזור הגובל בשטח של הממשל המרכזי בבגדד, לבין חבל כורדיסטן עיראק, נמצא בסכנת קריסה והתמוטטות בשל הזנחה שנובעת מעצם היותו ממוקם באזור שהשליטה בו איננה ברורה  קבר נחום הנביא
מאמצים להצלת קבר נחום הנביא בצפון עיראק
ארגונים יהודיים יזמו פניה לאונסק"ו להציל את אתר קבר נחום הנביא בעיירה אל־קוש שבצפון עיראק, השרוי בסכנת הכחדה. עפ"י הדיווח, הקבר שנמצא באזור הגובל בשטח של הממשל המרכזי בבגדד, לבין חבל כורדיסטן עיראק, נמצא בסכנת קריסה והתמוטטות בשל הזנחה שנובעת
מעצם היותו ממוקם באזור שהשליטה בו איננה ברורה.

חצר הקבר העתיק, בן ה־ 2,700 שנים לערך, מלוכלכת ומלאה אבנים. הקירות העתיקים מטים
לנפול – והכתובות המרובות בעברית החקוקות על המבנה, הולכות ומיטשטשות. בין היתר, מוטבע לוח אבן שעליו חקוקות המילים: "העומדים ומשתדלים בבנין כנסת אדוננו נביא נחום האלקושי זיע"א, הגבאי הנאמן כהרי יעקב, צמח ששון עבדו ובניו היקרים..."

היחידים שעוד דואגים לשמר את האתר המוזנח, הם בני משפחה נוצרית־אשורית שעושים זאת
מיוזמתם האישית. בעקבות הפניה שלוותה בתמונות המעידות על מצבו הקשה של האתר, פנו ארגוניים יהודים וחברי כנסת לארגון אונסק"ו של האו"ם, שתפקידו לשמור על אתרי מורשת עולמיים, בקריאה לפעול כדי לשמר את האתר העתיק הקדוש ליהדות.

"לאחרונה אנחנו שומעים בשורות מדאיגות אודות גורלו של האתר, שכזכור מצוי באזור שיציבותו הגיאו־פוליטית והכלכלית מעורערת", נכתב במכתב, שבו גם הוצגה הבקשה "לפעול בכל דרך על מנת לשמר את האתר ולמנוע פגיעה בו, וכן לקיים דיון בנושא במועצתכם לשימור אתרים".

במקביל לפניה לאונסק"ו, מתקיימת גם הידברות עם נציגים בחבל כורדיסטן עיראק שעוסקים בנושא. אם הפניה לאונסק"ו לא תניב פרי, אזי גם הסתייעות בארגונים שעוסקים בנושא יהדות המזרח תעמוד על הפרק.

קברו של נחום הנביא נשמר במשך מאות בשנים על ידי יהודים שחיו בכורדיסטן, עד עלייתם לישראל בשנות הי' והכ'. לאחר מכן נטלו המקומיים את מושכות האחריות, ושמרו עליו. מאז שהחלה חוסר היציבות במדינות ערב, מצבם של אתרי המורשת היהודיים במדינות ערב בשנים האחרונות בכי רע. עפ"י הידוע, בעיראק כבר הושחתו על פי עדויות שונות, רוב הכתובות העבריות בקברו של יחזקאל הנביא, השוכן 100 ק"מ דרומית לבגדד, בעיירה אל־כפל. לפני שנתיים פוצץ ארגון דאע"ש את המקום שבו קבור על פי אחת המסורות, יונה הנביא, באזור העיר מוסול שבצפון המדינה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.